Här fortsätter min serie med krönkor skrivna och publiserade i tryckt form tidigare.
Denna, "krönika 2", skrevs i januari 2009.
Sälja båt? Här är knepen!
(skriven från början i januari 2009)
Lågkonjunktur och finanskris gör det lite extra svårt för den som vill sälja sin båt. Därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter som båtmäklare.
Att sälja båten är för många ett stort steg. Båten har förhoppningsvis gett många glada minnen med familj och vänner och man blir ofta fäst vid den på ett annat sätt än man blir med en begagnad bil. Därför kan det också vara svårt att göra ett bra och ärligt försäljningsarbete. Man blir lätt hemmablind och hoppas att båten är mer lättsåld än vad den kanske i själva verket är. Att hitta rätt utgångspris och sätta ihop relevant presentationsmaterial riskerar att blir skymt av personliga och privata värderingar. Risken att du överdriver den egna båtens förtjänster är uppenbar och har du en skev och överdriven presentation blir spekulanterna besvikna vid visningen. Sätter du för högt utgångspris kommer inga spekulanter alls.
Därför är det bra om du försöker se båten utan personliga och privata värderingar när du väl bestämt dig för att påbörja försäljningsprocessen. Försök tänk dig in i hur någon annan ser din båt. Om det är svårt kan du själv leka spekulant på din egen båt. Vad tycker du då är viktig information? Vad är prisnedsättande respektive prishöjande?
När du lagt dina personliga glasögon åt sidan är det dags att sätt igång med försäljningsarbetet.
Här följer fem viktiga faktorer som påverkar möjligheten att få båten såld:
• rätt utgångspris
• bra marknadsföring
• god presentation
• stor tillgänglighet
• många visningar
Hur de här faktorerna leder till avslut ska jag nu försöka förklara med viss risk att ingen behöver anlita en båtmäklare efter att ha läst min krönika.
Rätt utgångspris bör vara båtens marknadspris, varken högre eller lägre. Begär inte mer än vad du själv bedömer att båten kan säljas för. Den som har för högt utgångspris riskerar att inte få göra några visningar alls, i synnerhet inte om det finns flera objekt av samma modell till salu samtidigt. Många är duktiga på att söka på Internet och hittar flera likvärdiga båtar att jämföra med. Tänk också på att de flesta annonser du ser har ett utgångspris som ligger högre än vad båten säljs för och många på privatmarknaden försöker med helt orealistiskt höga priser vilket tyvärr ger en skev bild av din båts verkliga marknadspris. Hellre ett lågt pris som genererar flera visningar och kanske till och med en budgivning uppåt än att ingen kommer och tittar på båten.
Marknadsföringen av båten bör vara bred. Lägg ut annonser på flera olika internetsidor och komplettera gärna detta med annons i någon båttidning eller klubblad. Har du sedan möjlighet att sätta upp bra annonsmaterial på din marina eller utanför din tillbehörsbutik är det ett plus.
Presentationen är mycket viktig nu när man kan lägga ut det mesta på Internet. Få ringer för att fråga det där mest allmänna i dag - de förväntar sig att det finns med redan i annonsen. Se till att du har bra bilder både exteriört och interiört. På många internetsidor kan man lägga ut fem, bilder eller fler. Tag den chansen men se till att bilderna håller god kvalitet. Presentationstexten bör innehålla alla basfakta om din båt; modell, vikt, längd, bredd, motortyp, antal kojer, värme, marschfart, osv samt gärna en komplett utrustningslista. På många sajter kan du lägga ut den som Wordfil eller pdf.
Undvik alla överdrifter av typen: ”nyskick”, ”sveriges bästa Nimbus” osv. Var ärlig och försök presentera båten i det skick som spekulanten sedan kommer finna den i vid visningen. Det är mycket bättre att överleverera vid visningen än tvärt om. Överraskar du med en fräschare båt vid visningen än vad spekulanten hoppats på är du som säljare en riktig vinnare!
Tillgängligheten kan vara avgörande. Det gäller att spekulanterna får tag i dig både via telefon och mejl. Sätt ut både mejladress och telefonnummer i annonsen. En del gillar inte att ringa och vissa gillar inte att mejla och du måste ge alla en möjlighet. Då ökar dina chanser. Ring eller skriv sedan tillbaka så snart du kan om du fått meddelanden som rör båtförsäljningen.
Visningen är den i särklass viktigaste delen i försäljningsprocessen. Har du skött korten rätt genereras den av de fyra föregående punkterna; rätt pris, bra marknadsföring, bra presentation och god tillgänglighet. Tänk på att du måste generera visningar för att få båten såld! Prat i telefon eller mejlkonversation som inte leder till en visning är ju bortkastad tid ur en säljares synvinkel.
En bra visning är sedan avgörande för att få avslut. Mer om detta vid ett annat tillfälle.
|