Begagnade båtar
Language: EnglishSpråk: Svenska
SuomiDansk
Köp båt
Sälj båt
Sålda båtar - referenser
Sökuppdrag
 
Försäljningsvillkor
 
Blogg
Om Båtagent
Nyheter
Kontakta oss
 
Startsidan
Båtagenten Blogg har flyttat till en ny adress: http://blogg.batagent.se
Tidigare inlägg kommer ligga kvar här för den som är intresserad.

Folger körde bra

Torsdag 17 Februari 2011 - 09:30

Folger körde bra på Europa Cup i snowboard cross (EC i SBX) i helgen som var 12 - 13 februari.

Han blev bäste svensk både på lördagen och söndagen med en 22:a respektive en 18:e plats.

Folgers bästa kvaltid var på söndagen då han hade den 13:e bästa tiden. Nu gäller det att få till heatkörningarna bättre!

 

Snowboardförbundet

 

Folger Forsen

 

 

Kommentarer (0 st)

Isola 2000

Tisdag 1 Februari 2011 - 17:56

Ja, jag vet. Isola 2000. Det låter som ett tätningsmedel men det är en skidort i de sydligaste franska Alperna och ligger endast 9 mil norr om Nice.

Jag var där i helgen tillsammans med Svenska landslaget i SBX där Folger är med.

Mer om detta på länk här: Snowboard Team Sweden

 

Mer om Folger på "folgerforsen"

 

Mer om snowboard från skidförbundet

Kommentarer (0 st)

iPad

MÃ¥ndag 24 Januari 2011 - 18:06

Jag försöker lära mig hur jag ska kunna ladda upp bilder till bloggen och hela Båtagent via iPad men har inte fått till det än. Texter är inget problem - det är bilderna som vårt adminsystem inte hittar på "paddan". Kanske någon som vet hur man kan göra?

Tacksam för lite hjälp i så fall!

Kommentarer (0 st)

Test från iPad

MÃ¥ndag 24 Januari 2011 - 17:24

Kommentarer (0 st)

Sjön suger inte

Onsdag 19 Januari 2011 - 12:40

Sjön äger – den suger inte (längre)

 

Jag skrev nedanstående krönika till en båttidning förra vintern. Nu är den ett år gammal men ganska aktuell ändå.

 

Jag skriver det här från en stuga i fjällen och det slår mig att jag under en vecka i Åre träffar fler båtmänniskor som jag känner än vad jag gör på en hel månad, ja kanske på flera månader, hemma i Stockholm vintertid. Det är mycket med fjälliv och utförsåkning som liknar båtlivet; naturupplevelsen, äventyr, spänning, intresse för utrustning och väder. Dessutom krävs god ekonomi. Båtlivet är kostsamt på ungefär samma sätt som utförsåkning och båda dessa fritidssysselsättningar har ökat stort under 00-talet.

 

Båtmarknaden har expanderat kraftigt av i huvudsak två skäl: ekonomiska och båtbranschspecifika. Först de ekonomiska: God ekonomi totalt sett med kraftiga reallöneökningar och under senare delen av 00-talet dessutom en extremt låg ränta. Båtmarknaden följer den goda ekonomin. En kontinuerlig ökning skedde fram till och med år 2007 som var ett tydligt ”all-time-high” i Båtsverige så här långt. Då såldes ca 25.000 båtar till ett värde om ca 3,3 miljarder kronor. Det är ett fördubblat värde jämfört med år 2000 och för större båtar är ökningen ännu högre; 3 ggr jämfört med år 2000. Under 2008 skedde sedan en markant minskning. Försäljningsstatistiken för 2009 är inte klar än men mycket talar för att försäljningsminskningen stoppat och att båtmarknaden är på väg upp igen. Statistik pekar mot att det har sålts bortåt 200.000 båtar under 00-talet.

 

Förutom god ekonomi har flera båttekniska faktorer gynnat båtmarknaden under 00-talet. Tekniska hjälpmedel som plotter och gps har blivit en volymvara som alla har råd med och alla kan använda. Detta öppnade skärgårdarna för många som inte tidigare vågade sig på båtlivet eller var för bekväma för att gå kurser och verkligen lära sig navigation. En annan viktig faktor är stor rationalisering och massproduktion av båtar. En tillverkare som verkligen ritat om kartan på segelbåtssidan är Bavaria och de har fått flera uppföljare och konkurrenter under senare delen av 00-talet. Det här ”billighetskonceptet” som erbjuder mycket båt för pengarna, god komfort och enkel användning har öppnat båtmarknaden för helt nya kunder. Nu behöver man inte vara specialist för att våga köpa båt. En tredje viktig faktor på motorbåtssidan är bättre motorer och väldesignade skrov vilka ger lägre bränsleförbrukning och bidrar till bättre miljö. Speciellt har dieselmotorns utvecklig varit stor och lyckosam under 00-talet. Vi har fått lättare, tystare och starkare motorer med lägre bränsleförbrukning.

 

Den ökande nybåtsförsäljningen medför också en ökande begbåtsförsäljning. Många som köper ny båt har redan en annan båt som de vill göra sig av med. En titt på blocket.se som för övrigt också fick sitt stora genombrott på 00-talet, ger vid handen att det fanns nästan 6.000 begagnade båtar till salu i början av januari. Och det kommer fler till våren.

 

För de flesta är vintern en tid då båten och båtlivet vilar men ganska snart kommer båtsäsongen igång igen. Först har vi två bra och viktiga båtmässor: ”Båtmässan i Göteborg” 6 – 14 februari (2011: 5 – 13 februari) följd av ”Allt För Sjön” i Stockholm 6 – 14 mars (2011: 5 – 13 mars). Båtmässorna brukar vara en startsignal för oss i branschen. Innan mässorna är det låg aktivitet på båtmarknaden men under mässan och direkt efter brakar det till med förfrågningar om säljuppdrag och efterfrågan på de uppdrag vi har till salu.

 

Sjön ”suger” inte längre som den gjorde när jag var grabb. Då var det ett positivt uttryck om att vara extra hungrig efter en dag på sjön. Det uttrycket dog på 00-talet. I dag betyder sjön ”suger” att havet är ett stort krångligt besvär som man bör hålla sig borta från precis som allt annat som ”suger”. Sjön ”äger” är ett bättre uttryck för den som vill säga att sjölivet är det roligaste och viktigaste man kan ägna sig åt.

 

Vad sker under 10-talet då? Det är ju svårt att sia om framtiden men några saker ser jag i kristallkulan: Ännu bättre skrov och motorer så att miljöpåverkan (och bränslekostnaden) från motorbåtarna minskar ytterligare. De massproducerade segelbåtarna som många ”riktiga” seglare rynkat på näsan åt under 00-talet kommer ikapp linjemässigt och seglingsmässigt. Då blir de farliga konkurrenter för många mindre varv. Vi kommer se en utgallring av mindre och mellanstora varv som helt enkelt inte kan hänga med prismässigt för likvärdiga produkter. Septiktank med däcksug blir lag och en bra hantering av detta i marinorna kommer krävas. En skrotningspremie på uttjänta båtar införs under 00-talet. Det krävs för miljön och är bra för nybåtsförsäljningen.

 

Vi har sett en enorm utveckling under de senaste tio åren och det kommer mera. Vill du få lite mer inblick i framtiden – börja med att besöka båtmässorna i Göteborg och Stockholm. Där ser du många av årets nya båtmodeller och givetvis mycket annat som är inspirerande och informativt om båtar och båtliv inför 2010 (och givetvis nu 2011).

Kommentarer (0 st)

Körkortsbilen

Onsdag 12 Januari 2011 - 22:31

Nu är "körkortsbilen" till salu! Folger tog körkort i fredags på första försöket utan att ha satt sin fot på en bilskola. Det var Folger och Niklas som gjorde det!

Nu ska "körkortsbilen" säljas. Bilen? En Saab 900 från 1996. Bra mekaniskt - mycket bytt. Jag har just lagt ut den på blocket för 16.900. Bes o skattad v-däck med dubb samt sommardäck. Den som först ger 15.000kr får köpa. Sök på blocket på Saab 900 årsmodell 1996 om du är intresserad.

Redan i lördags körde han själv upp med familjens V70 till Mora och träningsläger med snowboard cross laget!

Kommentarer (0 st)

Snowboard

Torsdag 23 December 2010 - 11:15

Så här i december strax före jul blir det mer snowboard än båtuppdrag. Jag har just varit i Tandådalen och hjälp till lite med ett träningsläger för SBX (snowboard cross). Folger har blivit uttagen till europacuptävling i Frankrike i slutet av januari. Kul då det endast är fyra sveskar som får köra samtliga tre tävlingar vid det tillfället.

Följ Folger på denna länk: Folger Forsén

Följ Snowboardlandslaget här: Snowboard Team Sweden

 

 

Kommentarer (0 st)

Stark höst

Onsdag 1 December 2010 - 22:47

Så här skrev jag i min krönika i Båtnytt i december 2009 – se nedan.

 

Ett år senare är mycket sig likt trots att vi har ett bra uppsving i ekonomin under 2010.

Svag vår och sommar och en stark försäljning under hösten är en bra sammanfattning även av år 2010!

 

Båtmarknaden hösten 2009

 

Det har varit ett märkligt och annorlunda år i båtbranschen. I alla fall vad gäller segmentet begagnade båtar där jag verkar. Lågkonjunkturen höll sitt grepp om båtmarknaden under våren och sommaren vilket gjorde att vi omsatte färre båtar än vi brukar under den perioden. Det här gäller både inflödet av nya uppdrag och försäljning av befintliga uppdrag. Sedan följde ett uppsving under sensommaren och hösten som var betydligt större än jag vågat hoppas på och mycket större än vad konjunkturläget egentligen borde medge. Många i branschen har haft rekord i antal nya uppdrag samt antal sålda begbåtar under hösten.

Jag får intrycket att den begagnade båtmarknaden börjar uppföra sig nästan lika volatilt som börsen som ju svänger rejält och ofta överdrivet, upp och ner, beroende på framtida förväntningar. Börsvärdet för många aktier är ju baserat på bolagets förväntade prestationer i en viss (förmodligen oviss) framtid och inte på det verkliga värdet i nuläget.

Ska jag som båtmäklare försöka sammanfatta den begagnade båtmarknaden i Sverige under 2009 fram till och med mitten av oktober ser det ut så här:

• svag försäljning under vår och sommar

• förre uppdrag, alltså färre nya objekt till salu under vår och sommar

• värdeminskning på alla begagnade båtar

• stor omsättning och stor efterfrågan under hösten

• många avslut och många nya uppdrag under hösten

• beslutsångest hos köparna

I tider då båtförsäljningen är svag är beslutsångesten är desto större. Det tar mycket lång tid för vissa spekulanter att bestämma sig och man hakar lätt upp sig på petitesser och i sammanhanget rena struntsummor som kan skilja mellan begärt pris och vad man vill betala för båten.

Det förvånar mig att småsaker, småsummor och prestige så enkelt kan stoppa stora affärer. Så har det kanske alltid varit i viss mån när det gäller båtar. Båten är ju lite av en helig ko för säljaren och den blir samtidigt ofta onödigt dissad av spekulanten men i år har detta beteende dragits ut till det yttersta. Jag har tappat båtaffärer som hakat upp sig på grund av riktigt små belopp i skillnad mellan vad säljaren kan acceptera och vad köparen är villig att betala. Det kan skilja i storleksordningen 10.000kr på en båt som kostar mer än en miljon kronor. Detta är tråkigt och leder till felbeslut tyvärr.

Gillar du båten och den uppfyller dina krav på kvalitet osv. ska inte låta en procent i prisskillnad mellan vad du vill betala och vad säljaren kan acceptera stoppa dig från köp. Samma sak gäller från säljarens sida. Släpp lite på priset och kom till avslut!

Jag har sagt det förr men det förtjänar att upprepas. Sverige har mycket låg inflation, ja nästan ingen alls och så har det varit i flera år. Samtidigt har vi extremt låg ränta. Kombinerar man dessa två ekonomiska styrfaktorer med att vi dessutom har det största utbudet av begagnade båtar någonsin leder ett enkelt ekonomiskt resonemang till slutsatsen att det resulterar i en värdeminskning på båtar. Detta är ju den klassiska ”utbud-efterfrågan-modellen” vad gäller prissättning av en vara. Alternativet är ju att köpa en ny, prispressad båt där säljföretaget lockar med bra kreditvillkor. Något måste vi betala för båtlivet och med låg ränta och nästan ingen inflation blir det genom värdeminskning på båten. Svårare än så är det inte.

I vilket som helst annat ekonomiskt resonemang skulle en säljare hålla med mig om ovanstående. Dvs att priset måste ner för den som vill sälja i en marknad med stort utbud - men när det gäller den egna båten blir det ekonomiska omdömet tyvärr lite grumlat.

Till slut några tips till dig som verkligen vill få båten såld:

• Acceptera att din båt har värdeminskning

• Det lönar sig inte att vänta. Kom till avslut! Båtens värde minskar ytterligare medan du väntar.

• Vinterupplägg, försäkring, kapitalkostnad och löpande underhåll är en större post än många tror. Summera allting och jämför kostnaden mot att du får pruta en slant för att komma till avslut.

Kommentarer (0 st)

Is i hela båtklubben

MÃ¥ndag 29 November 2010 - 14:37

Kollade in min båtplats i Edsviken i förmiddags - måndag 29 november. Se bilderna.

I fredags kväll körde jag ut båten till Djurö - i dag hade det varit omöjligt. Isen bär mig utan att knaka eller svikta det minsta.

Kommentarer (0 st)

Vinterkörning

Söndag 28 November 2010 - 13:47

Det blev en tuff men härlig resa ut till Winbergs Varv och vinterförvar. Edsviken hade delvis frusit så vi fick köra mycket försiktigt för att bryta isen. Först i Stocksund släppde det och var vanligt vatten.

Julbord på Fjäderholmarna med övernattning i båten stod på programmet för fredagskvällen. 8 minusgrader 26 november var ju inte alls med i planen när vi bokade julbordet. Körningen ut till Djurö under lördagen började i sol och fint väder i Stockholm men ute vid Vindö började det toksnöa med flera minusgrader i luften.

Kommentarer (1 st)

Dags att ta upp båten!

Fredag 26 November 2010 - 15:08

Nu får även jag inse att det är dags att ta upp båten. Smyger försiktigt ut genom isen i eftermiddag och kör ut till Winbers för vinterförvar nu. Det är 7 minusgrader och snö!

Kommentarer (0 st)

Onödigt dumma handlingar

Fredag 19 November 2010 - 08:37

Jag undrar om det finns någon annan bransch än båtbranschen där så pass många män (för det har inte varit någon kvinna så här långt i mitt yrkesutövande) har lika låsta och maktfullkomliga idéer om hur det ligger till med båten eller båtaffären. Vissa båtsäljare - och kunder med för den delen, har en låst och mycket självsäker (ibland helt felaktig) bild av hur det ligger till med det ena eller andra som rör båten som ska säljas. Detta kan bli ett så pass stort problem att verkligheten ser ut på två helt olika sätt beroende av vilken av parterna man frågar.

Här kommer några exempel på fall som jag själv råkat ut för som mäklare.

 

Grundstötningen

Det var en ganska ny segelbåt i Stockholm som förmedlades av mig och köptes av en man på Västkusten. Innan köpet fullbordades besiktigades båten på land i Stockholm och förutom besiktningsmannen var både köparen och jag närvarande. Några veckor senare hör köparen av sig till mig från sin hemort. Nu hade han seglat ner båten till Västkusten och tagit upp den för vinterförvaring och då fanns det helt plötsligt ett antal skador; sprickor kring kölinfästningen och även gelcoatskador i aktern. Eftersom besiktningen var prickfri på de här punkterna så bedömde jag och säljaren att det rörde sig om en köpare som ville köra med oss på något sätt. Antingen hade han fått kalla fötter och ville ångra sig och därigenom försöka få köpet hävt eller så var han helt enkelt så fräck att hans egen grundstötning samt oaktsamhet med ankaret i akterspegeln skulle ersättas av någon annan. Säljaren bestred självklart hans anspråk som helt grundlösa. Döm om min förvåning då det senare under vintern kom ett kravbrev från en advokat som dels ville få reparationerna av kölen och aktern reglerade och dels ville ha ersättning för att man flyttat båten på land mitt i vintern till ett reparationsvarv.

Säljaren var medlem i Svenska Kryssarkubben och anlitade deras jurist för att hålla på sin rätt. Givetvis förlorade köparen och sanningen vann. Men hur tänkte han egentligen? Kunde det verkligen funnits någon förhoppning hos honom att få ersättning?

 

Besvikelsen

En annan gång blev jag som mäklare anmäld till allmänna reklamationsnämnden då en spekulant som lagt ett bud på en båt jag hade till salu inte fick köpa båten i fråga. Den köptes av en annan person. Sådant händer och det är ju bara en som kan köpa - men det gäller att hantera sin besvikelse. Vi hade fått in samma bud (samma summa) från två parter men den ena budgivaren erbjöd dessutom säljaren en del tjänster som hade med iordningställande och sjösättning av båten att göra varför säljaren valde den ena budgivaren före den andra trots att budets summa var samma. Vi tillämpar dessutom något som kallas för fri prövningsrätt vilket innebär att säljaren (ägaren av båten) har rätt att välja vem han vill sälja båten till oaktat budens storlek. Det slutade med att den besvikna spekulanten yrkade på en heldags ersättning för förlorad arbetsförtjänst för sig själv och sin hustru samt milersättning för en lång bilresa.

Han förlorade i allmänna reklamationsnämnden och sanningen segrade igen. Men det tar tid med brev och krångel och man undrar ju hur det kan vara så svårt att missa en båt att man inte drar sig för de mest underliga och tillkrånglade krav i efterhand. Bättre är ju att bjuda lite mer från början om man verkligen vill köpa båten…

 

Blåsningen

En annan gång försökte en av mina uppdragsgivare blåsa mig på mäklararvodet. Jag var på semester under jul- och nyårshelgen. Till saken hör att det var en mycket mild vinter och båten i fråga var kvar i sjön. Jag hade försökt göra en visning i december innan jag åkte iväg på den där semestern men säljaren insisterade på att han själv kunde visa båten för spekulanten i mellandagarna. När jag var åter i januari ringde jag spekulanten för att höra mig för om vad han tyckte om båten.

- Har du inte fått besked? frågande köparen. Jag har båten i min hemmahamn nu. Säljaren gick med på ett lågt bud så jag slog till och skyndade mig att köra hem båten innan isen lade sig, fortsatte han.

Då jag sökte säljaren för att få mitt mäklararvode var han oanträffbar. Senare visade det sig att han bytt både bostadsadress och telefonnummer. En blåsning helt enkelt. Efter en tid fick jag trots allt tag i honom via mejl och fick svaret: ”Tag och kom ur sandlådan Niklas. Jag sålde ju båten själv när du var på semester. Jag har inte råd att ersätta dig.”

Det ärendet fick vi tyvärr gå ända till kronofogden med. Vi fick rätt i sak men tyvärr inga medel då uppdragsgivaren gick i personlig konkurs.

 

Slutsats:

Far inte med osanning när du gör upp en båtaffär. Följ upprättade avtal och försök inte fuska. I samtliga fall jag varit inblandad i där tvist uppstått har det tagit upp mycket onödig tid för både säljare och köpare. I vissa fall har det även varit advokatkostnader att betala. Glädjande nog har det i samtliga fall varit sanningen som segrat.

Kommentarer (2 st)

Fort Lauderdale och Miami

Onsdag 27 Oktober 2010 - 13:54

I morgon 28 oktober kl 06.50 bär det av till Miami, Florida. Först besöker jag och Calle Sjöberg Fort Lauderdale international Boat Show senare startar windsurfing VM i Konaklassen i Miami Beach. Folger samt Calle Sjöberg och Hans Nyström från Båtagent deltar.

 

Bifogar några bilder från förra idrottsresan med Folger: Junior VM i snowboardcross på Nya Zealand (augusti 2010).

Kommentarer (0 st)
Äldre blogginlägg: Föregående 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 Nästa

Båtagent Blogg

Bloggen är Niklas Forséns personliga noteringar om båtbranschen, Båtagent och annat som väcker hans tankar.

Välkommen, oavsett om du är köpare, säljare eller nyfiket betraktar oss utifrån.

Du når lättast Niklas via e-post:
niklas@batagent.se

Augusti 2019

Niklas har inte skrivit några blogginlägg i Augusti än.

Senaste kommentarerna

Carolina: Hej, kör ni surfkurser för nybörjare i höst? o isåfall när? /Carolina..
Ingmar Silfvast: I dag är det 10 april och ni har sålt segelbåtar för knappa 10 miljoner kronor i..
Niklas Forsén: Tack för stöd! Folger gör sitt bästa i EuropaCup just nu. På onsdag 18 janu..
Hasse N: Oaoo!! Vad häftigt. Familjen Nyström håller samtliga tummar...
Kari: Vi håller tummarna!!
Henn Avasalu: Om du tillhör kategorin som aldrig haft båt förut och inte provat på segling; d&..

Arkiv

April 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

November 2008

Oktober 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

Maj 2007

April 2007

Mars 2007

Februari 2007

Januari 2007

December 2006

Oktober 2006

Juni 2006

April 2006

Mars 2006

Februari 2006

Bloggtoppen.se
Båtmäklare
18/5 -19 kl. 14:08
"Handen på hjärtat, vem behöver egentligen en båt?"

Sålda båtar